Sunday, March 20, 2011

Puasa 10 Muharam

Dari ibnu abbas ra berkata Rasulullah SAW bersabda : “ barang siapa berpuasa pada haru Aasyura (10 muharram) maka Allah SWT akan memberi kepadanya pahala 10.000 malaikat dan barang siapa yang berpuasa pada hari Aasyura maka akan diberi pahala 10.000 orang berhaji dan berumrah, dan 10.000 pahala orang mati syahid. Dan barang siapa yang mengusap kepala anak-anak yatim pada hari tersebut maka Allah SWT akan menaikkan dengan setiap helai rambut satu derajat. Dan barang siapa yang memberi makan kepada orang yang berbuka puasa pada orang mukmin pada hari Aasyura, maka seolah-olah ia memberi makan pada seluruh ummat Rasulullah SAW yang berbuka puasa dan mengenyangkan perut mereka”

Lalu para sahabat bertanya pada Rasulullah : “Ya Rasulullah SAW adakah Allah SWT telah melebihkan hari Aasyura daripada hari-hari yang lain?”.
Maka berkata Rasulullah : “Ya memang benar. Allah Taala menjadikan langit dan bumi pada hari Aasyura, menjadikan laut pada hari Aasyura, menjadikan bukit-bukit pada hari Aasyura, menjadikan Nabi Adam dan juga Hawa pada hari Aasyura, lahirnya Nabi Ibrahim juga pada hari Aasyura, dan Allah SWT menyelamatkan Nabi Ibrahim dari Api juga pada hari Aasyura, Allah SWT menenggelamkan Fir’aun pada hari Aasyura, menyembuhkan penyakit Nabi Ayyub as pada hari Aasyura, Allah SWT menerima Taubat Nabi Adam pada hari Aasyura, Allah SWT mengampunkan dosa Nabi Daud pada hari Aasyura. Allah SWT juga mengembalikan kerajaan Nabi Sulaiman pada hari Aasyura”

No comments:

Post a Comment